mihanpanel logo

میهن پانل

داراری تمامی استانداردهای تولید

تحویل فوری

تولیدکننده انواع ساندویچ پانل | ساندویچ پانل های سقفی، دیواری و سردخانه ای | نصب و اجرای ساندویچ پانل و قیمت ساندویچ پانل

تفاوت کانکس پانلی با کانکس ورقی

تفاوت کانکس پانلی با کانکس ورقی

هدف از نوشتن این مقاله بررسی تفاوت بین کانکس پانلی و کانکس ورقی بپردازیم.

تفاوت کانکس ساندویچ پانلی با کانکس ورقی

امروزه سازه های پیش ساخته مانند کانکس کاربرد گسترده ای دارند و بسیاری از افراد به دلیل اینکه این سازه ها از قیمت مقرون به صرفه تر برخوردار هستند از این نوع سازه ها در پروژه های خود استفاده می کنند.یکی از سوالاتی که ذهن خریداران کانکس را به خود مشغول می کند این است که چه نوع کانکسی از نظر کیفیت بهتر است.کانکس ساندویچ پانلی یا کانکس ورقی؟ کانکس پانلی و کانکس ورقی با استفاده از مواد و متریال گوناگونی ساخته میشوند و هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی به ارزیابی تفاوت هایی که بین کانکس ساندویچ پانل و کانکس ورقی وجود دارد، بپردازیم.

کانکس پانلی 

تفاوت اصلی کانکس پانلی و ورقی در دیوارها و سقف آنهاست. برای ساخت کانکس پانلی از مصالحی به نام ساندویچ پانل استفاده می شود.ساندویچ پانل ها مصالحی با دوام و استحکام بسیار بالا هستند که ازعایق های متفاوتی اعم از پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تشکیل شده اند. در میان این عایق ها، فوم عایق پلی یورتان یکی از بهترین نوع عایق است که به عنوان عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی به شمار می رود و در برابر رطوبت، صدا و حرارت عملمرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد. استفاده از ساندویچ پانل برای پوشش دهی سقف و دیوار کانکس مقاومت کانکس را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد و کانکس مورد نطر را در برابر خوردگی، پوسیدگی، ضربه محافظت می نماید.

مزایا و معایب کانکس پانلی

یکی از مزایایی که کانکس ساخته شده با پانل دارند این است که در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده هستند و در صورتی که این نوع سازه ها را در مکان های مرطوب، سرد یا حتی گرم قرار دهیم به دلیل اینکه با استفاده از ساندویچ پانل پوشش داده شده اند به سرعت دچار آسیب دیدگی نمی شوند و طول عمر بالایی دارند.این نوع کانکس ها در عین حال معایبی نیز دارند که از میان این معایب می توان به سادگی کلی سازه از نظر ظاهری، قیمت تمام شده ی بالای آنها اشاره نمود.همچنین این نوع کانکس ها برای اجرای طرح های منحنی و فرم های پیچیده محدودیت دارند و طرح هایی که از پیچیدگی فراوان برخوردار هستند را نمی توان با کانکس پانلی اجرا نمود.

کانکس ورقی

کانکس ورقی نوعی کانکس است که با استفاده از ورق های فولادی گالوانیزه با ضخامت و رنگ های متفاوت ساخته می شود و برای عایق بندی آنها از موادی اعم از پشم شیشه یا پشم سنگ استفاده می شود. کانکس هایی که با استفاده از ورق های فولادی ساخته می شوند از نظر کیفیت، سازه های ضعیف تری هستند و معمولا به منظور استفاده موقت مورد استفاده قرار می گیرند.البته ممکن است به جای ورق از موادی مانند کامپوزیت، چوب و یا ورق فایبر گلاس استفاده می شود که این به نظر و سلیقه مشتریان بستگی دارد.

مزایا و معایب کانکس ورقی

کانکس های ساخته شده با ورق دارای مزایای زیادی هستند. یکی از مزایای این نوع کانکس ها این است که در کوتاهترین زمان ممکن آماده می شوند. قیمت مناسب، تنوع بالا در طرح، رنگ و نوع مصالح یکی دیگر از مزایای این نوع کانکس ها می باشد.این نوع سازه های پیش ساخته علاوه بر مزایای ذکر شده دارای معایبی نیز هستند. این نوع سازه های پیش ساخته علاوه بر مزایای ذکر شده دارای معایبی نیز می باشد.این نوع کانکس ها به دلیل اینکه عایق بندی خوبی ندارند به میزان قابل توجهی در اتلاف انرژی تاثیر خواهند داشت و این امر برای کانکس ورقی نکته مثبتی به حساب نمی آید.

کانکس پانلی یا کانکس ورقی؟ کدامیک بهتر است؟

در پاسخ به این سوال ابتدا باید مشخص کنیم که کانکس قرار است در چه نوع شرایط آب و هوایی استفاده شود چراکه اصلی ترین تفاوت بین این دو کانکس نوع عایقی است که برای ساخت آنها استفاده شده است.

کانکس پانلی به دلیل اینکه ازمتریال با کیفیت تری مانند عایق پلی یورتان استفاده شده است از استقامت و مقاومت بهتری نسبت به کانکس های ساخته شده از ورق برخوردار می باشد ومی تواند از تبادل حرارتی بین فضای بیرون و داخل جلوگیری نماید. این درحالی است که برای کانکس های ساخته با ورق از عایق پلی استایرن استفاده میشود که در مقایسه با فوم پلی یورتان ساختار ضعیف تری داشته و نمی تواند محافظ سازه در برابرعوامل طبیعی مانند سرما، گرما، رطوبت باشد.

مسئله بعدی که در تفاوت این دو کانکس مطرح است، بحث امنیت است. کانکس های ورقی به دلیل اینکه برای ساخت آنها از ستون های زیاد استفاده شده است ایمنی بیشتری دارند و این یکی از نکات مثبتی است که می توان در مورد این سازه به آن اشاره نمود.همانطور که می دانیم اسکلت سازه نقش عمده ای در سازه ایفا می کنند.اسکلت کانکس ورقی متشکل از یک شبکه مش با پروفیل های آهنی و دارای ساختار قویتری هستند. ورق هایی که بر روی اسکلت سازه به وسیله پیچ یا پرچ نصب می شوند کانکس را به سازه ای قدرتمند تر تبدیل می کند. در مقابل سازه های پانلی با استفاده از ساندویچ پانل دیواری و سقفی پوشانده میشود و  اسکلت خوبی ندارند.

از تفاوت های دیگری که بین کانکس ساندویچ پانل و کانکس ورقی وجود دارد مربوط به قیمت است. ورق در مقایسه با ساندویچ پانل قیمت کمتری دارد و اگر سازه ای با قیمت مناسب مد نظر داشته باشیم کانکس ورقی بهترین گزینه است. در حالی که ساندویچ پانل جرء مصالحی است که قیمت بیشتری دارد. البته این نکته را بایستی مدنظر داشته باشید که ساندویچ پانل با اینکه قیمت بالایی دارد استقامت بیشتری دارد  و برای افرادی که کیفیت و طول عمر بالا برای آن ها در اولویت است گزینه مناسبی هستند.

کانکس پانلی و ورقی از جهتی دیگر نیز با یکدیگر متفاوت هستند و آن مربوط به ورن است.ساندویچ پانل در مقایسه با ورق ورن کمتری دارد. در صورتی که از ساندویچ پانل برای پوشاندن سقف و دیوار کانکس استفاده شود وزن نهایی کانکس هم کم خواهد شد در حالی که وزن ورق از پانل بیشتر است و در صورتی که سازه مورد نظر با استفاده از ورق ساخته شود وزن نهایی کانکس بالا تر خواهد رفت. این امر زمانی که بخواهیم سازه را بر روی پست بام قرار دهیم اهمیت زیادی دارد زیرا هر چه وزن سازه  بیشتر باشد به جرثقیل بزرگتری هم نیاز است

در مجموع میتوان گفت اگر شما می خواهید از کانکس برای مدت زمان طولانی تری استفاه نمایید و کیفیت برای شما در اولولیت قرار دارد بهتر است از کانکس ساندویچ پانلی استفاده کنید اما اگر قصد دارید از کانکس به صورت موقت استفاده نمایید و نمی خواهید هزینه زیادی برای خرید آن صرف کنید بهتر است از کانکس ورقی برای انجام فعالیت های خود استفاده نمایید.

در صورتی که قصد دارید از سازه های پیش ساخته ای مانند ساندویچ پانل و انواع آن نظیر ساندویچ پانل آلوزینک، ساندویچ پانل گالوانیزه، ساندویچ پانل پشم سنگ و...اطلاعات بیشتری کسب نمایید میتوانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید.همچنین می توانید از طریق راه های ارتباطی که در سایت ذکر شده است با کارشناسان فنی ما ارتباط بگیرید و سوالات فنی خود را در این خصوص از آنها  بپرسید.

 

روش‌های تولید ساندویچ پانل
راه هایی برای افزایش استحکام و مقاومت ساندویچ پانل ها
پیمانکار سازه های ساندویچ پانل باید دارای چه ویژگیهایی باشد
سوله LSF

میهن پانل تولیدکننده ساندویچ پانل سقفی و دیواری

فروش ساندویچ پانل های دیواری و سقفی ، گالوانیزه و آلوزینک و پلی یورتان و پلی استایرن