mihanpanel logo

میهن پانل

داراری تمامی استانداردهای تولید

تحویل فوری

تولیدکننده انواع ساندویچ پانل | ساندویچ پانل های سقفی، دیواری و سردخانه ای | نصب و اجرای ساندویچ پانل و قیمت ساندویچ پانل

مزایا و معایب فوم پلی یورتان

مزایا و معایب فوم پلی یورتان

هدف از نوشتن این مطلب بررسی مزایا و معایب فوم پلی یورتان است.با ما در این مقاله همراه باشید.

فوم پلی  یورتان چیست؟

فوم پلی یورتان یکی از پرکاربردترین فوم های موجود در بازار است که از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال تشکیل شده است و تزریق آن هم به صورت دستی و هم با استفاده از دستگاه در محل مورد نظر امکان پذیراست. این دو ماده با فشار و نسبت معین با استفاده از دستگاههای مخصوصی به محل مورد نظر تزریق شده و از واکنش بین ایزوسیانات و پلی ال، فوم پلی یورتان ایجاد می شود و در اثر انبساط فضا از این ماده پر می شود.

این نوع فوم به دلیل حالت کف مانندی که دارد تمامی منافذ و سوراخ ها را پر می کند و عایق بندی مکان مورد نظر را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد.در صورتی که مکان مورد نظر با استفاده از فوم پلی یورتان پوشش داده شوند به دلیل سطح یکپارچه و بدون درزی که ایجاد می کنند می تواند از سازه در برابر عواملی مانند رطوبت، سرما، گرما و... محافظت نماید.

فوم پلی یورتان در اشکال متفاوت اعم از تخته ای، بلوکی، لوله پیش ساخته، اسپری، تزریق و ماستیک های گرم و سرد تولید می شوند و در دو شکل جامد و مایع برای عایق کاری ساختمان ها قابل استفاده می باشند.این نوع فوم ها همانند مصالح دیگر مزیت های و معایبی دارند که در این مقاله قصد داریم به آنها اشاره نماییم.

مزایای فوم پلی یورتان

یکی از مزایای فوم پلی یورتان ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین آن است. این ویژگی این نوع فوم را به عایق حرارتی بسیار خوبی تبدیل می کند که می تواند به میزان قابل توجهی از به هدر رفتن انرژِی جلوگیری نماید.

این نوع فوم ها به دلیل ساختاری که دارد از مقاومت بسیار بالایی در برابر رشد حشرات، موجودات ریز و باکتری ها برخوردار است و مانع از رشد و تکثیر این مواد در داخل فوم می شود.

این دسته از فوم به هیچ عنوان دچار خوردگی و پوسیدگی نمی شود و این به عنوان یکی از نکات مثبت این فوم ها محسوب می شود چراکه احتمال خوردگی و پوسیدگی در سایر فوم ها وجود دارد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این فوم ها قابلیت تزریق و قالب گیری آنهاست. لذا برای عایق کاری های حجیم و غیرقابل دسترس گزینه بسیار خوبی به حساب می آید.

فوم پلی یورتان به دلیل موادی که برای ساخت آن استفاده شده است از نفوذ رطوبت به میزان زیادی جلوگیری می کنند. همچنین در برابر مواد اسیدی و حلال ها دچار آسیب دیدگی نمی شوند.

این نوع از فوم ها به دلیل اینکه حجم آنها افزایش پیدا می کند می توانند تمامی حفره ها و درزهای موجود در مکان مورد نظر را پوشش دهند.

وزن این نوع عایق نسبت به عایق های موجود در بازار بسیارسبک بوده در نتیجه وزن نهایی سازه را به میزان زیادی کاهش می دهد.

این نوع از فوم ها دارای دوام و استحکام بسیار زیادی هستند و بخار آب و رطوبت به هیچ عنوان در داخل آنها نفود نخواهد کرد.

این نوع عایق نوعی عایق حرارتی به حساب می آید که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت های بالا دارد و میتوان از آنها به عنوان درزگیر به منظور پرکردن درزها و شکاف هایی که در ساختمان وجود دارد، استفاده نمود.

عایق پلی یورتان علاوه بر اینکه نوعی عایق حرارتی است، یک عایق آکوستیک مناسب است به این معنی که می تواند از انتقال سرو صدا به داخل سازه جلوگیری نماید.

استفاده از این نوع فوم ها بسیار راحت است چراکه به راحتی به ورق های گالوانیزه و لایه های ساندویچ پانل می چسبد و باعث آسانتر شدن کار می شود.

اگر بخواهیم فوم عایق پلی استایرن را با فوم پلی یورتان مقایسه نماییم می توان گفت فوم پلی یورتان دارای مقاومت حرارتی بالاتری هستند و همین امر موجب محبوبیت بیش از اندازه این فوم ها شده است.

یکی از دلایلی که باعث شده استفاده از این نوع  فوم ها نسبت به فوم های دیگر رایج تر شود مقاومت بالای آنها در برابر ضربه، ترک خوردگی، تغییرات ناگهانی دما، انبساط و انقباض است.

ابن نوع ار فوم ها بعد از خشک شدن به راحتی شکل داده می شود و می توان آنها را رنگ آمیزی نمود.

با استفاده از فوم پلی یورتان در سازه ها و ساختمان به میزان زیادی از به هدر رفتن انرژِی جلوگیری می شود. 

از طرفی دانسیته و ضخامت فوم براساس سلیقه و دلخواه مشتریان قابل تغییر است و مشتریان می توانند ضخامت این نوع عایق را خود تعیین نمایند.

معایب فوم پلی یورتان

یکی از عمده ترین معایبی که در رابطه با این فوم می توان اشاره نمود خاصیت تجدید ناپذیری آنهاست. این نوع فوم ها به دلیل ساختاری که دارند و چرخه بازیافت آنها 400 سال به طول می انجامد. در نتیجه قابلیت بازیافت این نوع فوم ها وجود ندارد و این یکی از بزرگترین عیب های این نوع فوم ها به شمار می رود چراکه سایر فوم ها با قابلیت بازیافت و استفاده مجدد طراحی شده اند.

یکی از ایرادهای که بر این نوع فوم ها وارد است این است که هنگام کار با این فوم گازهای مخصوصی از این فوم آزاد می شود که برای سلامتی و پوست انسان بسیار مضر هستند. لذا هنگام کار با این نوع فوم ها بهتر است از دستکش و ماسک استفاده کنید تا این گازها را استنشاق نکنید.

این نوع فوم ها در صورتی که به سطوح مختلف بچسبند دیگر نمی توان به هیچ عنوان آنها را پاک کرد. لذا این دسته از فوم ها عمدتا برای مکان هایی استفاده می شوند که نیازی به بازسازی یا تعمیر در آینده نخواهند داشت. اما بهتر است افراد قبل از خرید و استفاده این نوع فوم ها برای عایق بندی مکان های خود از این موضوع آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند بهتر تصمیم گیری نمایند.

در صورتی که قصد دارید در مورد فوم پلی یورتان و انواع دیگر فوم مانند فوم پلی استایرن، فوم پشم سنگ، فوم ایکس پی اس و... اطلاعات بیشتری کسب نمایید می توانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نموده یا از طریق راه های ارتباطی که وجود دارد با ما در تماس بوده و از کارشناسان فنی ما در این زمینه اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

 

روش‌های تولید ساندویچ پانل
راه هایی برای افزایش استحکام و مقاومت ساندویچ پانل ها
پیمانکار سازه های ساندویچ پانل باید دارای چه ویژگیهایی باشد
سوله LSF

میهن پانل تولیدکننده ساندویچ پانل سقفی و دیواری

فروش ساندویچ پانل های دیواری و سقفی ، گالوانیزه و آلوزینک و پلی یورتان و پلی استایرن